Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.09.2019 06:00 - 1354# Разработване на увод на публична реч (Рудолф и Кейтлин Вердербер)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1731 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                                         1354# Разработване на увод на публична реч

                                                       (Рудолф и Кейтлин Вердербер)

 

Разработване на увод (въведение)

Уводът на публичната реч установява връзка с публиката, така че задължително трябва да отделите време за подготовка на различни уводи.  Препоръчително е да бъдат подготвени поне три увода, а след това да се избере най-подходящия за конкретната аудитория и в най-голяма степен съответстващ на целите на речта.

Какъв трябва да бъде обема на увода?  В повечето случаи уводът заема от 5% до 10% от речта. В този контекст, за 5-минутна реч (състояща се приблизително от около 750 думи), уводът трябва да съдържа от 35 до 70 думи или за полвинчасова реч уводът следва да е 2-3 минути.  Уводът трябва да бъде такъв, че да настрои аудиторията за внимателно слушане на последващата част на речта, но не бива да е прекалено дълъг, тъй като няма да остане време за основната реч.

И разбира се, колкото е по-кратка речта, толкова по кратък ще е увода.

Цел на увода

Във всяка реч уводът трябва да привлече вниманието на аудиторията и да определи съдържанието на самата реч.  Добрият увод може също да създаде доверие между оратора и слушателите, да зададе тон на речта и да създаде атмосфера на доброжелателност.

Нека да разгледаме тези цели подробно.

Привличане на вниманието

Физическото присъствие на хората не гарантира, че те ще слушат вашата реч. Ето защо първата ви цел е да направите въведение, което ще привлече вниманието на аудиторията. Можете да стимулирате интереса, като говорите за причината, поради която публиката трябва да знае за какво ще говорите. В следващите раздели ще говорим как да се привлече вниманието на слушателите.

Определяне на основното съдържание

Публиката трябва да знае за какво ще говорите. Важно е също така да се определи рамката на цялата реч в увода. Например, в реч за политически кампании, след като сте привлекли вниманието на публика, можете да кажете: „В моята реч ще говоря за четирите етапа на провеждане на политическата кампания.“ Ясно изложение на основните моменти в увода е целесъобразно, ако разбира се нямате конкретна причина да скриете плана на своята реч.

Внушаване на доверие  

Когато разглеждате темата или целта на вашата реч, присъстващите могат да се запитат защо трябва да се доверят на това, което говорите. Въпреки че доверието трябва да се поддържа през цялата реч, то все пак, ако смятате, че публиката се съмнява във вашата компетентност, трябва да кажете, че имате право (и защо точно вие) да говорите по предмета на речта. Например, ако сте кандидат за общински съветник втори или следващ мандат, то е напълно в реда на нещата, да споделите за опита си до сега; или ако говорите за волейбол, то публиката ще има повече уважение към вас, ако спомене, че играе в университетския отбор по волейбол; или ако темата е свързана с проблемите на днешното училище, а имате зад гърба си опит на училищен психолог, то задължително е да го споменете.

Създаване на настроение  

Хумористичното начало ще създаде весело настроение, а сериозното ще придаде на речта делови, дълбокомислен и съдържателен тон. Оратор, започващ с шега, ще настрои публиката за безгрижно, игриво настроение. Ако обаче ще говори за абортите (за ядрената война, за злоупотребата с наркотици, за политическите избори) и започне с хумор, то той ще обърка аудиторията и речта му ще бъде обречена на провал.

Установяване на доброжелателна атмосфера

Първите ви думи определят как публиката ви възприема. Ако сте ентусиазирани, приятелски настроени и поясните, че темата на вашия разговор е изключително интересна, публиката ще се чувства комфортно през цялата реч.

Видове увод (въведение)  

Началото на вашата реч може да бъде ограничено само от вашето въображение. При увод на кратка основна реч се опитайте да привлечете вниманието и да въвлечете публиката към основното съдържание. Можете да привлечете вниманието на публиката например със следните инструменти:

-неочаквано изявление;

-риторичен въпрос;

-кратка история за интересно събитие;

-апел към лично отношение;

-цитат;

-интригуващо начало.

Всички тези типове въведения са приложими както за кратки, така и за дълги изказвания.

Неочаквано изявление

Един от най-добрите начини за привличане вниманието на публиката и концентрирането й върху предмета на речта, е да започнете със зашеметяващо изказване, което ще изтръгне всички странични мисли от умовете на вашите слушатели. Следващият пример илюстрира как неочакваното начало помага да се спечели вниманието на публиката.

„Ако насоча дулото на пистолет към лицето ви, то вие разбира се, оправдано бихте се уплашили. Но поне бихте разбрали, че животът ви е в опасност. А ние всеки ден сме подложени на атаки, на съобщения, симптоми, признаци и т. н., които заплашват нашите джобове и умовете ни. Ние дори не се съпротивляваме. Имам предвид телевизионните реклами. Днес бих искал да говоря за това, как приемаме рекламите.“

Уводът се състои само от 56 думи, произнасянето му на отнема не повече от 30 секунди, а в същото време е напълно достатъчен за да привлече вниманието на аудиторията и да определи темата на речта.

Друг пример за увод при политическо говорене (предизборна кампания) пред политически съмишленици и симпатизанти е следния:

„Като цяло, принципите на война са два: слабите народи биват завладявани на бойното поле, а силните като нашия се завладяват отвътре – инфилтриралите се чужденци и техните помощници ренегати, започват бавно, методично и упорито да подронват устоите на обществото, смазват вярата хората, отнемат самочувствието им, отнемат дори желанието им за живот.

В момента срещу нас се води война, най-страшната в нашата история. Няма реки от кръв, няма пожарища, няма планини от трупове, но въпреки това пораженията са страшни. Този път врагът не идва с оръжие в ръка, не отвлича най-красивите и силните, не беси най-смелите.

Този път врагът е невидим, той говори същия език като нас, облича се като нас, преструва се, че е един от нас, но ни предава с наглед невинни неща.“

Риторичен въпрос

Можете да започнете кратка реч с риторичен въпрос. Такъв въпрос не изисква отговор на глас, но предполага мислен отговор. Ето пример за студентска реч на тема за фалшиви пари, която започва с три кратки въпроса.

„Какво бихте направили с тези двадесет долара, ако ви я дадат? Бихте ли ги  предали на приятел? Бихте ли я похарчили за пица и питие? Независимо какво ще правите с нея, вие можете да попаднете в неприятна история. Тази банкнота е фалшива!

Днес искам да обсъдя с вас проблема с разпространението на фалшиви долари по света и действията на нашето правителство за ограничаване на този процес.“

И отново, кратко въведение (59 думи за по-малко от 30 секунди) завладяване вниманието на аудиторията и определя темата на речта.

История

Ако можете да си припомните интересна история, която ще привлече вниманието на аудиторията и наистина се отнася до темата, считайте, че вече имате добро начало. Много истории са достатъчно дълги, така че са подходящи за десетминутни и по-дълги изказвания. Ако обаче имате история, която може да бъде обобщена за по-кратка основна реч, то спокойно я използвайте.

„Миналото лято защитникът на баскетболният отбор на „Buffalo Bills“ –  Дъг Флатие, заедно с дванадесетгодишната си дъщеря Алекса, гледат телевизионния финал на Световната купа по футбол за жени. По време на почивката те стават свидетели на  великолепен рекламен клип на напитката за отслабване „Gatoradeс“, с участието на суперзвездата Майкъл Джордан[1] и звездата на американския отбор Миа Хам. След като гледа рекламата, Алекс попита: „Татко, кой е този човек до Миа?

Аз съм оптимист и смятам, че възприятието зависи от зрителя, а такива хора като Миа ни подготвят за ново възприятие на света.“

Включените в увода 77 думи са напълно достатъчни за 5-7-минутна реч.

Апел за лично отношения

Въпреки, че всяко добро въведение ще привлече вниманието на аудиторията, най-добре това се случва, ако то предизвика лично отношение на публиката. Завладявайки вниманието на слушателите, такова въведение ги превръща в активни участници в речта.

Апелът е подходящ за реч с всякаква продължителност, както например в следващото представяне по тема за физически упражнения.

„Кажете ми, трудно ли ви беше да дишате, когато тази сутрин се качихте на четвъртия етаж на сградата ни, за да влезете в тази зала? Сигурен съм, че повечето от вас са си казали никога повече да не идват тук. А не Ви ли хрумна, че може би проблемът не е в това, че залата е разположена на четвъртия етаж, а в това, че не правите физически упражнения?

Днес искам да говоря за това как да планирате програма за упражнения, която ще ви позволи да поддържате добра форма, ще ви отнема три часа седмично и няма да ви струва нито цент.“

Цитати

Мотивиращ или навеждащ към размисъл цитат е подходящ за увод на реч с всякаква продължителност. Трябва ви само малко въображение, за да комбинирате цитата с темата на вашата реч, така че цитатът да е най-полезен.

Например, забележете как Сюзан Морс, директор на организацията „Църковно братство за гражданска промяна“ (Morse, 2001), с помощта на цитат в увода привлича вниманието на слушателите.

„Преди няколко години един от водещите американски философи Йоги Бера, казва на съпругата си когато тръгват за бейзболната зала „Слава“ в Купърстаун в Ню Йорк следното:  „Напълно бяхме заблудени и объркани, но поне прекарахме добре“. Страхувам се, че Йоги е силен във философията, но не и в ориентацията на непознато място. Що се отнася до американците, нашите нерешени социални проблеми ни казват, че сме също заблудени, но все още продължаваме да вървим“. Ако искаме да постигнем промяна през третото хилядолетие, трябва да вървим в нова посока.“

Интригуващо начало

Ако успеете да започнете речта си така, че публиката да се запита: „За какво всъщност става въпрос“, то считайте, че сте привлекли вниманието на слушателите и те ще слушат със затаен дъх. Интригуващото начало на речта е особено ценно, когато темата не е толкова интересна. Нека видим колко привлекателно изглежда следващото въведение.

„Има един убиец, който коства на САЩ 116 милиарда долара годишно. Той е причина да бъдат загубени повече работни места, отколкото в периода на икономическа депресия. Той отнема около 100 000 живота годишно. Нямам предвид проблема с кокаина –  това е алкохолизмът. Днес искам да ви покажа как да избягате от този жесток убиец и да се скриете от него.“

Обърнете внимание, кога ораторът назовава проблема „алкохолизъм“ –  едва в края на изказването, като по този начин той насърчава публиката да се опита да прогнозира отговора. И тъй като аудиторията лесно би стигнала до отговора „наркотици“,  заявлението на  говорителя, че всъщност става въпрос за алкохолизма, ще й направи силно впечатление.


[1] Майкъл Джордан – световноизвестен американски баскетболист, играещ в отбора „Чикаго Булс“.

Източник:

image

image




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3867913
Постинги: 2189
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930